Beyrut’ta Klasik Türk Müziği Ziyafeti

Yazıcı-dostu sürüm

 

        Beyrut Yunus Emre Enstitüsü, 8 Ekim’de Klasik Türk Müziği konseri düzenledi. Beyrut’ta bulunan tarihi Gemmayze Tiyatrosunda gerçekleşen etkinlikte ‘Osmanlı Ermeni Müziği ve Limonciyan Besteleri’ başlığı altında sergi, panel ve klasik Türk müziği konser programı gerçekleştirildi. T.C. Beyrut Büyükelçisi Çağatay Erciyes’in katılımıyla gerçekleşen faaliyet Baba Hamparsum’un, III. Selim’in desteği ile geliştirdiği notalama sistemi ile hazırladığı defterlerden seçilen bölümlerden oluşan levhaların bulunduğu serginin açılışı ile başladı. İstanbul Teknik Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Şefika Şehvar Beşiroğlu’nun verdiği “Osmanlı Dönemi Müziğinde Ermeni Müzisyenler: Baba Hamparsum” konulu konferansla devam eden program ‘Ayan Musiki Topluluğu’nun verdiği ve başta Baba Hamparsum olmak üzere Nigolos Ağa, Kemani Sarkis Efendi, Artaki Terziyan, Bimen Dergazaryan gibi birçok Ermeni bestecinin çeşitli klasik Türk müziği makamlarıyla bestelediği eserlerinin dinleyicilerle buluştuğu konser ile son buldu. Etkinlik, T.C. Beyrut Büyükelçisi Çağatay Erciyes, T.C. Beyrut Büyükelçiliği çalışanları, TİKA Beyrut Koordinatörü İbrahim Erbir, Lübnanlı siyasi ve askeri temsilciler, Beyrutlu sanatseverler ve YEE öğrencilerinin katılımıyla gerçekleşti.

Baba Hamparsum kimdir?

        1768’de İstanbul’da dünyaya geldi. Müziğe olan yoğun ilgisi nedeniyle Ermeni kiliselerinin korolarına devam ederek müzik bilgisini geliştirdi. Kirkor Karasakalyan ve Zenne Bogos’tan müzik eğitimi aldı. Türk müziğine de ilgiliydi ve dönemin en büyük Türk Bestecisi Hammamizade İsmail Dede Efendi’den Türk müziği dersleri aldı ve onun vasıtasıyla III. Selim’in huzuruna kabul edildi. III. Selim’in desteği ile yeni bir notalama sistemi geliştirdi ve bu sistemle klasik Türk müziği eserlerinden oluşan altı defter hazırlayarak padişaha sundu. 1839 tarihinde vefat eden bestekarın geliştirdiği nota sistemi günümüzde “Ecmiyadzin Başpatrikliği” ve “Kudüs Patrikliğinde” kullanılmaktadır.